M1117 και “Οπλίτης”; Ποιο σύστημα ταιριάζει καλύτερα στον Ελληνικό Στρατό;

Πριν λίγες μέρες έφτασαν στην Ελλάδα τα πρώτα 44 M-1117 “Guardian”, με πολλούς φίλους να μας στέλνουν βίντεο και φωτογραφίες από τα νέα οχήματα του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ). Η άφιξη των τελευταίων, αλλά και η πρόθεση των ΗΠΑ να αποδεσμεύσουν περεταίρω πλεονάζον υλικό (EDA) προς την Ελλάδα, δημιούργησε σκέψεις σε πολλούς αναγνώστες μας ως προς ένα άλλο πρότζεκτ για τον ΕΣ, το ελληνικό MRAP “Οπλίτης” της EODH. Σε αυτά τα πλαίσια θεωρούμε χρήσιμο να μιλήσουμε για τα δύο συστήματα, όχι ανταγωνιστικά, αλλά ως προς τι θα ταιριάξει καλύτερα στον ΕΣ και την αποστολή του.

Πολλοί αντιμετωπίζουν το Guardian σαν το νέο τεθωρακισμένο του ΕΣ, κάτι που δεν θα μπορούσε να απέχει περισσότερο από την πραγματικότητα. Σύμφωνα με την αναφορά του 2001 για την επιχειρησιακή αξιολόγηση των M1117, τα οχήματα αυτά προορίζονταν για την στρατιωτική αστυνομία και περιστασιακά θα λειτουργούσαν ως οχήματα μεταφοράς προσωπικού, κάτι που ανέφεραν στο Defendia.gr και βετεράνοι του πολέμου του Αφγανιστάν, καθώς το όχημα διαθέτει ελάχιστη θωράκιση και είναι ευάλωστο ακόμα και σε πυρά με απλές σφαίρες 5,56/7,62.

Ελληνικά M1117

Από την άλλη μεριά το M1117 έχει εξαιρετική ταχύτητα και ευελιξία, ακόμα και σε off-road σενάρια, ενώ τα πρώτα M1117 που είδαμε, θα είναι σε θέση να φέρουν εκτοξευτή βομβίδων Mk 19 Mod3 των 40 mm στον Mk 48 πυργίσκο τους, κάτι που για την ώρα όμως δεν αρκεί για τον Ελληνικό Στρατό, καθώς το απόθεμα σε βομβίδια των 40 χλστ δεν επαρκεί. Έτσι ώστε να έχουν τα οχήματα μια κάποια προστασία, το ΥΕΘΑ προσανατολίζεται σε αξιοποίηση των M2HB πυροβόλων ή/και των Μ85 των 12,7 mm που διαθέτει ο ΕΣ από αποσυρθέντα άρματα και οχήματα του. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Textron έθεσε ως ρήτρα το ότι δεν μπορούν να γίνουν μετατροπές στο όχημα, άνευ της εγκρίσεως της εταιρίας, μια αρκετά standard τακτική σε πωλήσεις EDA του αμερικανικού Πενταγώνου.

Με αυτά τα δεδομένα, αντιλαμβανόμαστε ότι το Μ1117 θα έχει τον ρόλο της μεταφορά προσωπικού και υλικού περισσότερο, παρά της ενεργής συμμετοχής σε μάχες. Αυτός ο ρόλος θα μπορούσε να καλυφθεί με τον “Οπλίτη” της EODH. Ο “Οπλίτης” θα φέρει θωράκιση STANAG (Protection Levels for Occupants of Logistic and Light Armored Vehicles) Level III, ενώ θα μπορούν να φτάσουν έως και Level IV, θωράκιση που προστατεύει τον Οπλίτη από την πλειοψηφία των απειλών που μπορεί να αντιμετωπίσει ένα όχημα επιπέδου MRAP στο σύγχρονο πεδίο μάχης.

EODH “Οπλίτης” – Το μέλλον του Στρατού Ξηράς;

Έχουμε αναφερθεί και στο παρελθόν στα τεχνικά χαρακτηριστικά του Οπλίτη και ξέρουμε ότι το όχημα μπορεί να φέρει μια πλειάδα όπλων και συστημάτων. Εκεί που θα θέλαμε να εστιάσουμε όμως είναι στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία, η οποία χρειάζεται άμεση στήριξη από την πολιτεία, καθώς καλά και χρυσά το δωρεάν υλικό από τις ΗΠΑ, αλλά δεν μια σύγκρουση, η Ελλάδα χρειάζεται εργοστάσια που να μπορούν να παράξουν συστήματα όπως ο Οπλίτης και φυσικά να μπορούν να τον αξιοποιήσουν όπως επιθυμούν, χωρίς την άδεια τρίτης χώρας και εταιριών που μόλις πριν λίγο καιρό διαπραγματεύονταν τα ίδια οχήματα με την Τουρκία.

Παρουσίαση του “Οπλίτη” στην 1η Στρατιά, το Γ’ Σώμα Στρατού, την II Μ/Κ Μεραρχία και την 1η ΤΑΞ Καταδρομέων – Αλεξιπτωτιστών

Τέλος το ΥΕΘΑ ετοιμάζει μία φιέστα για τα Μ1117 όπως μαθαίνουμε. Ελπίζουμε να μη θυσιαστεί πάλι η εθνική αμυντική βιομηχανία για χάρη της διπλωματίας όπως συνέβαινε στο παρελθόν. Στόχος της Ελλάδα πρέπει να είναι η σταδιακή απομάκρυνση των M-113 από την ενεργό υπηρεσία, και ειδικά από τον ρόλο τους ως IFV (TOMA), εκεί όπου ο ΕΣ ακόμα πονάει και καλώς ή κακώς, είναι απόλυτα γυμνός, εν αναμονή των εξελίξεων για τα αμερικανικά Bradley και τα γερμανικά Lynx.

Dreams come in the shape of an M2A3 Bradley Fighting Vehicle

Array