ΑΜΥΝΑ - 02/01/2022. Συντάκτης: Prodromos Peios
Ένα από τα μεγαλύτερα ερωτήματα για τα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας, ήταν, είναι και θα είναι η προμήθεια των φρεγατών FREMM της γαλλικής σχεδίασης, που ήθελε να ξεκινήσει η κυβέρνηση Καραμανλή το 2007, αλλά η διοίκησή του τότε Γενικού Επιτελείου Ναυτικού θεωρείσαι ως «ακατάλληλη» για το ΠΝ, ενώ το 2009, με κωλυσιεργία τόσων ετών, το ΠΝ τελικά κατέληξε σε 4 ικανότατες μεν, αλλά πολύ ακριβές, (οι οποίες και ακυρώθηκαν από την Κυβέρνηση Παπανδρέου) FREMM HN (FREDA), που αργότερα έγιναν βάση για τις γαλλικές FREMM AAW “Alsace” και “Lorraine”.
Το Γαλλικό Ναυτικό εντόπισε τα Αμερικανικά υποβρύχια σε άσκηση του 6ου Στόλου
Πάνω σε αυτό λοιπόν η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει σύγχρονα πλοία, πριν το 2009; Προφανώς και όχι, αλλά θα μπορούσε να έχει 2 σύγχρονα πλοία την δεκαετία των 2010s (Αν θεωρήσουμε ότι η παραγγελία μειώνεται στα 2 πλοία λόγω της οικονομικής κρίσης). Αυτό θα σήμαινε πρακτικά ότι το ΠΝ σήμερα θα μπορούσε να πλαισιώσει τις FDI HN με τις FREMM ή να ναυπηγήσει αντιαεροπορικές FREMM και να είναι σε θέση ισχύος απέναντι στο Τουρκικό ναυτικό.
Δυστυχώς η ιστορία δεν γράφεται με What if, αλλά με γεγονότα, και τα γεγονότα έδειξαν ότι το 2007, η διοίκηση του τότε ΠΝ, ήθελε πλοία τα οποία απλά βρίσκονταν εκτός ελληνικής πραγματικότητας, και χάρη στην απροθυμία τους να επενδύσουν σε ένα υπερσύγχρονο σχέδιο για τα τότε δεδομένα, το ΠΝ έχασε την ευκαιρία να έχει, έστω και 1 σύγχρονο πολεμικό πλοίο.
Ευτυχώς τα εγκληματικά λάθη του χθες, δεν καθορίζουν πλέον τον εθνικό σχεδιασμό του αύριο, και το λάθος που έγινε τότε, ευτυχώς δεν επαναλήφθηκε το 2021 με τις FDI HN. Θεωρούμε ότι σε εκείνη την φάση, η Ελλάδα είχε την καλύτερη ευκαιρία να αποκτήσει τα εν λόγω πλοία, καθώς το 2018 η Γαλλία έψαχνε πιθανώς ένα ευρύτερο πακέτο για παραγγελία πλοίων, ώστε να παραχωρήσει 1 ή 2 FREMM προς την Ελλάδα, κάτι που η χώρα μας δεν ήθελε, αλλά εν πολύς δεν ήταν και σε θέση να κάνει λόγο της οικονομικής κρίσης.
Array