ΑΜΥΝΑ, ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ - 25/10/2021. Συντάκτης: Prodromos Peios
Πριν λίγο καιρό έκλεισε ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα στην σύγχρονη ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ). Η Ελλάδα επέλεξε την αγορά 3+1 φρεγατών τύπου FDI HN (γνωστή και ως Belharra HN). Η επιλογή αυτή θα δώσει αυξημένες Power Projection capabilities στο ΠΝ και είναι μία επιλογή που ως στόχο έχει την παρουσία της Ελλάδας στην Ανατολική Μεσόγειο, και όχι μόνο στο Αιγαίο όπως θα ήθελαν πολλοί από τους αμυντικούς συντάκτες της Ελλάδας που σήμερα ψάχνουν να βρουν «ψύλλους στ’ άχυρα» για να δικαιολογήσουν την «λάθος» επιλογή του ΠΝ.
Αυτή η ανακοίνωση όμως δεν ήρθε μόνη της, αλλά την συνόδευσε η ανακοίνωση της αρχής διαπραγματεύσεων με την Naval Group για 4 υπερσύγχρονες κορβέτες κλάσης Gowind 2500, γεγονός που ξεκίνησε νέες περιπέτειές για τους στρατιωτικούς αναλυτές και «αναλυτές» της χώρας, με πολλούς να επιζητούν μια νέα ιστορία επί της ουσίας, αντίστοιχη αυτή των FDI που διαπραγματευόμασταν από το 2017 μέχρι το 2021 για να πάρουμε το πρώτο πλοίο, το 2025, συνολικά 8 χρόνια! Δηλαδή οι κύριοι αυτοί νομίζουν ότι η Ελλάδα μπορεί με την άνεση της να περιμένει άλλα 8 έτη από σήμερα για να πάρει στα χέρια της το πρώτο πλοίο, αγνοώντας ότι στην άλλη μεριά του Αιγαίου η Τουρκία ψάχνει μόνο αντι-αεροπορικούς πυραύλους και έχει έτοιμη ήδη την πρώτη φρεγάτα κλάσης “Istanbul” από το πρότζεκτ ναυπήγησης εθνικού της πλοίου MiLGEM.
Δεν ζούμε στο 2003, όπου η ισορροπία δυνάμεων ήταν υπαρκτή, αλλά στο 2021, και σύντομα στο 2022, το ΠΝ είναι στα όρια του επιχειρησιακά, και παρότι η FDI θα είναι μια λύση, εντούτοις πρόκειται για 3-4 πλοία στην καλύτερη. Οπότε μέχρι το 2030 το ΠΝ θα έχει ανάγκη από 8-9 μεγάλες μονάδες επιφανείας, για να αντικατασταθούν οι πεπαλαιωμένες πλέον 7 Kortenaer class σε πρώτο χρόνο και αργότερα οι Elli class, οι οποίες δεν μπορούν να προστατεύσουν ούτε τον εαυτό τους από σύγχρονους ASMs (Anti-Ship Missiles) και πρέπει να αποσυρθούν το συντομότερο δυνατό. Αν λάβουμε ως δεδομένο (που δεν είναι) ότι η Ελλάδα θα ενεργοποιήσει την οψιόν για την 4η FDI, τότε το ΠΝ θα πρέπει μέχρι το 2030 να βρει ακόμα 4-5 πλοία, όποια και να είναι αυτά, τα οποία πρέπει να έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά:
Όπως μπορούμε να αντιληφθούμε από τα παραπάνω το ΠΝ θα προσανατολιστεί, και πολύ καλά θα κάνει, σε ένα σύγχρονο πλοίο επιπέδου κορβέτας, έως και ελαφριάς φρεγάτας. Στο σάιτ μας μπορείτε να διαβάσετε ένα μικρό αφιέρωμα στην Gowind 2500 που γράψαμε λίγο καιρό πριν ξεκινήσει το σάιτ μας, όμως δεν θεωρούμε ότι αποτελεί την μοναδική επιλογή ως πλοίο για το ΠΝ, καθώς υπάρχουν πολλά αξιόλογα πλοία, όπως επί παραδείγματι η ισραηλινής κατασκευής S’aar 72 (που κάποιοι δοκίμασαν να παρουσιάσουν ως πρότζεκτ «Θεμιστοκλής» πριν κάποια χρόνια), αλλά και η European Patrol Corvette (EPC), πλοία τα οποία θα αναλύσουμε σε επόμενα άρθρα μας πιο αναλυτικά, και θα αναλύσουμε τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα που έχει το κάθε ένα από αυτά. Θεωρούμε ότι όπως και στην περίπτωση των FDI, το ΠΝ θα κάνει την καλύτερη δυνατή επιλογή, η οποί και θα είναι προς το συμφέρον της χώρας μας, όμως ο χρόνος πιέζει και τα περιθώρια μέρα με τη μέρα στενεύουν, το ΠΝ χρειάζεται ένα πλοίο που να έχει όσο το δυνατόν κοντινότερες επιδώσεις στις FDI και τις ΜΕΚΟ, ώστε να καλύψει τις ανάγκες του Αιγαίου σε μεγάλες μονάδες επιφανείας.
Αυτή η σειρά θα αποτελείται από 3 διαφορετικά μέρη, όπου εκτός των επιχειρησιακών αναγκών που αναλύσαμε σήμερα, θα αναλύσουμε τις δυνητικές επιλογές στο δεύτερο μέρος, και θα καταλήξουμε στο τρίτο και τελευταίο μέρος της ανάλυσης μας, στο ποια κορβέτα/ελαφριά φρεγάτα θεωρούμε ως την καλύτερη επιλογή για το ΠΝ.
ArrayΝέες Κορβέτες για το ΠΝ (Γ’ Μέρος): Η βέλτιστη επιλογή και οι αξιόλογες προτάσεις