Η «ναυμαχία» για τις κορβέτες: «Πράσινο» φως για να κλείσει το μεγάλο «deal» – Το φαβορί και το παρασκήνιο- Πότε ψηφίζεται η συμφωνία για τις φρεγάτες Belharra

Του Κώστα Σαρικά

Την απόφαση της κυβέρνησης, μετά τη συμφωνία για τις Γαλλικές φρεγάτες Belharra, να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό και το δεύτερο μεγάλο ‘’deal’’ για τις καινούργιες κορβέτες του Στόλου ξεκαθάρισε σύμφωνα με πληροφορίες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο στέλνοντας το μήνυμα στο Πολεμικό Ναυτικό και στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων  για επιτάχυνση των διαδικασιών. Άλλωστε ο πρωθυπουργός και στο Πρωτοχρονιάτικο μήνυμά του τόνισε εμφατικά την ενίσχυση της Εθνικής Άμυνας και σε αυτή την κατεύθυνση φαίνεται ότι θέλει να συνεχίσει κάνοντας λόγο για τη ‘’σύνεση της αποφασιστικότητας’’.

Νέες Κορβέτες για το ΠΝ (Γ’ Μέρος): Η βέλτιστη επιλογή και οι αξιόλογες προτάσεις

Όπως ακριβώς συνέβη και με τις φρεγάτες το ‘’ραντάρ’’ του Κυριάκου Μητσοτάκη παραμένει συνεχώς ανοιχτό με τον πρωθυπουργό δείχνει απόλυτη κατανόηση στην τεράστια και άμεση ανάγκη του Στόλου για ενίσχυση η οποία δεν μπορεί να πάρει την παραμικρή αναβολή. Σύμφωνα με πληροφορίες στο επίκεντρο έχουν τεθεί όλες τις εισηγήσεις του Πολεμικού Ναυτικού και ο βασικός γνώμονας με τον οποίο λαμβάνονται οι αποφάσεις φαίνεται ότι είναι οι επιχειρησιακές ανάγκες. Χωρίς φυσικά να παραγνωρίζεται η σημασία των στρατηγικών σχέσεων της χώρας. Αυτή η λογική άλλωστε φαίνεται ότι ακολουθήθηκε και στο ζήτημα των φρεγατών όπου στο ‘’τέλος της ημέρας’’ καθοριστική στην επιλογή της Belharra ήταν η αξιολόγηση των Ναυάρχων.

LCS/MMSC: Το λάθος που πρέπει να αποφευχθεί

Στο ζήτημα των καινούργιων κορβετών φαίνεται ότι η Γαλλική Gowind έχει πάρει πλεονέκτημα με τη Naval Group να εμφανίζεται έτοιμη να μειώσει περαιτέρω το κόστος κάτω από το 1.7 δις ώστε να επικρατήσει και σε αυτή τη ‘’ναυμαχία’’. Το πλοίο το οποίο έχει προτείνει στο Πολεμικό Ναυτικό έχει εκτόπισμα 2800 τόνους και πλησιάζει σε διαμόρφωση με την κορβέτα η οποία κατασκευάζεται για λογαριασμό του Αιγυπτιακού ναυτικού. Οι τεχνικές προδιαγραφές έχουν ουσιαστικά ‘’κλειδώσει’’ και περιλαμβάνουν  μεταξύ άλλων 16 αντιαεροπορικά βλήματα Mica, 8 πυραύλους Exocet block III, σύστημα εγγύς προστασίας RAM, Sonar γάστρας αλλά και συρόμενο, τορπίλες , αντίμετρα και πυροβόλο 76mm. Το πλοίο καλύπτει τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού όπως άλλωστε και η προτεινόμενη Sigma 10514 της Ολλανδικής Damen και φυσικά η πιο ισχυρή Doha της Ιταλικής Fincantieri η οποία πάντως έχει σημαντικά μεγαλύτερο κόστος.

Damen vs Naval Round 2: Η μάχη για τις κορβέτες του ΠΝ

Ζήτημα αύξησης στο εκτόπισμα της Gowind από τους 2800 τόνους στους 3100 σύμφωνα με πληροφορίες φαίνεται ότι δεν τίθεται αφού κάτι τέτοιο θα ανεβάσει κατά πολύ το κόστος την ώρα που η γραμμή παραγωγής της Gowind 2800 δίνει το πλεονέκτημα συμπίεσης της τιμής ανά Μονάδα.

Επιπλέον στα ‘’ατού’’ της Gowind συνυπολογίζεται από το Πολεμικό Ναυτικό η ομοιομορφία με την Belharra σε σύστημα μάχης και σε οπλισμό γεγονός που αποτελεί πλεονέκτημα σε ζητήματα εκπαίδευσης, συντήρησης και διάθεσης προσωπικού όπως και οι δεσμεύσεις των Γάλλων για σύντομη παράδοση των κορβετών. Ωστόσο έως και την τελευταία στιγμή οι Επιτελείς του Στόλου έχουν αποφασίσει να συνεχίσουν τη διαπραγμάτευση με όλους τους ‘’μνηστήρες’’ αφήνοντας ανοιχτό κάθε ενδεχόμενο.

Στο ζήτημα εμπλοκής Ελληνικών ναυπηγείων στην κατασκευή των κορβετών του Στόλου είναι ξεκάθαρη η θέση τόσο της κυβέρνησης όσο και της ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ότι θα εξαντληθεί κάθε τέτοια δυνατότητα. Όμως ταυτόχρονα φαίνεται ότι έχει αποφασιστεί ότι το πρόγραμμα των καινούργιων κορβετών δεν μπορεί να περιμένει με το χρόνο να μετρά αντίστροφα. Και επιπλέον ότι το budget που έχει αποφασιστεί για τέσσερις καινούργιες κορβέτες και τον εκσυγχρονισμό των MEKO δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 2 δις. Όπως και το γεγονός ότι το Πολεμικό Ναυτικό δεν μπορεί να αποτελέσει το μοναδικό ‘’όχημα’’ για να βρεθεί λύση στο ‘’ακανθώδες’’ ζήτημα των ναυπηγείων.

Array