Μεταχειρισμένα Υποβρύχια ή καινούργια; Το νέο δίλλημα του ΠΝ

Πριν λίγες μέρες ο Α/ΓΕΝ έθεσε θέμα αγοράς μεταχειρισμένων υποβρυχίων για να καλυφθούν οι ανάγκες της Διοίκησης Υποβρυχίων. Στο άμεσο μέλλον, το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) θα πρέπει να αντικαταστήσει συνολικά 3 υποβρύχια Type 209/1100, κλάσης «Γλαύκος» με νέα ή μεταχειρισμένα υποβρύχια.

Το υποβρύχιο “Πόντος”

Το πρώτο βήμα σε αυτό είναι να εξετάσουμε τις επιλογές των μεταχειρισμένων υποβρυχίων και τις τιμές στις οποίες οι εκάστοτε χώρες πουλάνε τα συστήματα τους. Γνώμη μας είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των χωρών δεν θα πουλήσει τα συστήματα της και θα επιλέξει να συντηρήσει ή και να αναβαθμίσει τα οπλικά συστήματα που διαθέτει.

Κάποιες από τις υποψήφιες χώρες που θα μπορούσε το ΠΝ να αγοράσει μεταχειρισμένα υποβρύχια είναι οι εξής:

  • Τα ιταλικά υποβρύχια κλάσης «Sauro»
  • Τα 4 x T-209.1400 της Βραζιλίας
  • Τα 6 x «Ula» (Νορβηγία)
  • Τα 2 x «Archer» (Σιγκαπούρη) και 2 x «Södermanland» (Σουηδία)
  • Και τα 6 Αυστραλιανά κλάσης “Collins”

Για τα περισσότερα από αυτά οι εκάστοτε χώρες έχουν δηλώσει ότι δεν ενδιαφέρονται για άμεση απόσυρση, ή ότι προτιμούν να τα αναβαθμίσουν, αφήνοντας το ΠΝ σε δυσμενή θέση. Το δίλλημα αυτό είναι απόρρεια των επί σειρά λαθών του ΠΝ όσων αφορά τα υποβρύχια 209, καθώς δεν εφαρμόστηκε η οψιόν για τα 2 ακόμα Τ-214, κάτι που έφερε και την Διοίκηση Υποβρυχίων προ των πυλών μιας μεγάλης κρίσης στο στόλο.

T-209/1200 “Πόντος”

Το ΠΝ προφανώς και έχει επιλογές ως προς τη λύση του προβλήματος, απλώς οι μεσοβέζικες λύσεις μπορούν να πάνε so far που λένε και Άγγλοι. Το ΠΝ χρειάζεται μακροπρόθεσμες λύσεις που θα ενισχύσουν, πέρα από την άμυνα, και την ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα, η οποία τα τελευταία 20 χρόνια έχει σβήσει, έπειτα από σειρά λαθών, τόσο οικονομικών (υψηλή φορολογία-γραφειοκρατία), όσο και κοινωνικών (απεργίες, συνδικαλισμός, κτλ).

Χρυσό παράδειγμα για την Ελλάδα πρέπει να είναι η Ινδία, μία χώρα με κοινά συμφέροντα και κοινούς εχθρούς με την Ελλάδα, η οποία και έκανε συμφωνία με την Naval Group, την εταιρία που θα φτιάξει τις φρεγάτες του ΠΝ, για μεταφορά τεχνογνωσίας και ναυπήγηση 6 υπερσύγχρονων υποβρυχίων κλάσης Scorpène (γνωστή και ως Kalvari). Έχοντας ήδη τόσο μεγάλες συμφωνίες με την Naval Group, το ΠΝ θα μπορούσε να αποκτήσει σύγχρονα υποβρύχια, τα οποία όχι απλά θα κάλυπταν τις ανάγκες για τα 3 T-209/1100, αλλά θεωρητικά και το κενό που θα αφήσουν σε μερικά χρόνια τα 3 T-209/1200.

Πρώτη εκτόξευση τορπίλης από το INS Kalvari (S-21)

Με αυτή την κίνηση, το ΠΝ θα πετύχει την συνεργασία με 2 σημαντικούς στρατηγικούς του εταίρους, την Ινδία και την Γαλλία, ενώ ταυτόχρονα θα αναστήσει στην κυριολεξία την ναυπηγική βιομηχανία και τα ναυπηγεία της χώρας, με το Ελληνικό δημόσιο να δίνει χώρο στην Γαλλική Naval Group, ώστε να επενδύσει σε μια μακροπρόθεσμη συνεργασία μεταξύ των δύο πλευρών, ακόμα περισσότερο και ακόμα βαθύτερα.

Το 4ο ινδικό υποβρύχιο κλάσης Scorpène – INS Vela μπήκε σε υπηρεσία

Στο στρατιωτικό σκέλος, τα Scorpène θα μπορούσαν να σπάσουν τη «γερμανική» διοίκηση υποβρυχίων, και να εφαρμοστεί ένα μοντέλο ανάλογο της ΠΑ, όπου οι κύριοι προμηθευτές υλικού είναι 2 χώρες, κάτι που δημιουργεί ανταγωνισμό μεταξύ των προμηθευτών, και βοηθάει στην μείωση του κόστους και τον πολλαπλασιασμό του οφέλους από τον πελάτη της κάθε χώρας.

Αξίζει να αναφερθούμε και στα όπλα του Scorpène, με την δυνατότητα βολής Κ/Β SM-39 κατά πλοίων να αποτελεί ισχυρό δέλεαρ. Υπάρχει βέβαια και το βασικότερο όπλο που ενδιαφέρει την Ελλάδα όσων αφορά τα γαλλικά υποβρύχια, που δεν είναι άλλο από την δυνατότητα βολής MdCN (Missile De Croisière Naval) ή αλλιώς SCALP Naval, του βαλλιστικού πυραύλου που θέλαμε για τις Belharra το 2020. Η δυνατότητα αυτή να χτυπήσει το ΠΝ την Τουρκία σε όλη την επικράτεια της θα είναι η απόλυτη αποτροπή από μέρους της Ελλάδας και θα δώσει τρομακτικές δυνατότητες στη Διοίκηση Υποβρυχίων, να παίξει ρόλο, όχι απλά σε τακτικό επίπεδο, αλλά και σε στρατηγικό. Τέλος η διαφοροποίηση από τα οπλικά συστήματα της Τουρκίας, θα αποτελέσει μια κίνηση υψηλής ισχύος από την μεριά της Ελλάδας, αντίστοιχη της αγοράς των FDI HN.

Ονειρευόμαστε ένα Πολεμικό Ναυτικό με νέα και ισχυρά πλοία, που θα μπορεί να διασφαλίσει μελλοντικά την Ελληνική ΑΟΖ και να προστατέψει τα συμφέροντα του Ελληνισμού από τις απειλές του 21ου αιώνα. Γι’ αυτό και πρώτο μέλημα μας, πρέπει να είναι η ενίσχυση του ΠΝ με νέα μέσα και όχι ανάλωση χρόνου και χρήματος σε βραχυπρόθεσμες λύσεις.

Array