ΑΜΥΝΑ, ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ - 07/11/2021. Συντάκτης: Prodromos Peios
Είναι ευρέως γνωστό ότι οι MEKO 200 HN είναι κάποιες από τις καλύτερες MEKO στον κόσμο. Το πλοίο που σχεδίασαν και ναυπήγησαν τα Ελληνικά Ναυπηγεία σε συνεργασία με το γερμανικό ναυπηγείο της Blohm + Voss της Γερμανίας αποτελεί μέχρι σήμερα τον κορμό του ΠΝ. Τα πλοία φτιάχτηκαν με την φιλοσοφία να μπορούν να αντέξουν επιθέσεις κορεσμού και να μπορούν να προστατέψουν επαρκώς τον εαυτό τους στο περιβάλλον του Αιγαίου και της Αν. Μεσογείου. Έπειτα από 29 χρόνια από την εισαγωγή του πρώτου πλοίου σε υπηρεσία, το 1992, τα πλοία αυτά χρειάζονται άμεσα δύο πράγματα: Αλλαγή ρόλου και αλλαγή φιλοσοφίας μέσω του MLU (mid-life-upgrade).
Ο ρόλος τους πρέπει να είναι, να συνεχίσουν μεν να μπορούν να αντέξουν επιθέσεις κορεσμού, αλλά επίσης να είναι σε θέση να επιχειρούν στο Αιγαίο μαζί με τις ελληνικές Gowind, καθώς στην Αν. Μεσόγειο θα παίξουν κατά κύριο λόγο οι FDI (Frégate de défense et d’intervention – Belharra), οπότε θεωρούμε ότι οι MEKO θα χρειαστούν μια ομογενοποίηση (όσο το δυνατόν περισσότερο) συστημάτων με τα γαλλικά πλοία, ώστε να υπάρξει μια επαυξημένη δικτυοκεντρική μεταφορά πληροφορίας και επίσης ευκολία στη συντήρηση, καθώς οι ΜΕΚΟ αυτή τη στιγμή είναι ένα βήμα πριν την πλήρη κατάρρευση. Σύμφωνα με δηλώσεις του ΥΕΘΑ, το πρόγραμμα θα κοστίσει 400 εκατομμύρια για τα 4 πλοία, άρα περίπου 100 εκατομμύρια ανά πλοίο.
Παράλληλα πρέπει να συντηρηθούν τα ήδη υπάρχοντα αξιόμαχα συστήματα όπως το Mk48 για τους 16 ESSM Block 1 που φέρει το πλοίο (θα μπορούσε να υπάρξει αναβάθμιση με μικρό σχετικά κόστος σε Block 2), τους 2 Mk141 εκτοξευτές Harpoon, ενώ πολύ σημαντική είναι και η συντήρηση των μηχανών των MEKO, που στο παρελθόν αντιμετώπισαν σοβαρότατα ζητήματα και πολλές φορές ανάγκασαν το ΠΝ να αποσύρει πλοία που επιχειρούσαν σε συμμαχικές ασκήσεις, με τελευταία την επιχείρηση “Irini” στην Λιβύη, όπου μία Ελληνική MEKO, αναγκάστηκε να αποχωρήσει γιατί οι μηχανές της είχαν χαλάσει. Ιδανικά θα έπρεπε να αλλάξουν τελείως οι μηχανές, κάτι που είναι σχετικά εύκολο λόγω του ότι η ΜΕΚΟ είναι φτιαγμένη με 14 αυτόνομα κομμάτια, τα οποία μπορούν να αφαιρεθούν και στην θέση του να μπούνε καινούργια. Τέλος καίριας σημασίας θα είναι η συντήρηση του σόναρ τροπίδας SQS-56, που θα διατηρήσει τις ανθυποβρυχιακές δυνατότητες του πλοίου.
Πάρα πολύ σημαντικό είναι να ενισχυθούν άμεσα οι Electronic Warfare (EW) δυνατότητες του πλοίου, ο ηλεκτρονικός πόλεμος είναι το μέλλον, και το ΠΝ πρέπει να είναι σε θέση να “σβήσει τα φώτα” στο τουρκικό Ναυτικό, χωρίς την συνδρομή των FDI. Η Thales μπορεί να προσφέρει ένα ολοκληρωμένο πακέτο πάνω σε αυτό, το οποίο θα βασίζετε στο Vigile H R-ESM (Radar Electronic Support Measures), το οποίο και θα εξοπλίζει και την Gowind 2500, και σε συνεργασία με την προσθήκη ραντάρ NS-100 με διασύνδεση Link16 στα πλοία μέσω του συστήματος μάχης SETIS ή TACTICOS, θα μιλάμε για πολύ ισχυρό συνδυασμό συστημάτων, που αντίστοιχος δεν υπάρχει στο τουρκικό ναυτικό. Αν και θα ανεβεί το κόστος αρκετά, η προσθήκη του Combined Active Passive Towed Array Sonar (CAPTAS)-2D ή έστω CAPTAS-1 συρόμενου σόναρ θα μπορούσε να ενισχύσει τις δυνατότητες του πλοίου στο ASW (Anti-Submarine Warfare). Τέλος σε συνέχεια του άρθρου μας για τα AWHero (Δείτε το ΕΔΩ), θεωρούμε ότι οι MEKO θα πρέπει να εξοπλιστούν με RUAV (rotary-unmanned-aerial-vehicle), ώστε να επεκταθεί το data-fusion των ASW ελικοπτέρων του ΠΝ και να ισχυροποιηθεί και ο ρόλος των P-3B Orion της ΠΑ.
Οι ΜΕΚΟ πρέπει να αναβαθμιστούν με συστήματα που διαθέτουν οι FDI και οι Gowind, ώστε να είναι σε θέση η χώρα μας να δημιουργήσει έναν ομοιόμορφο στόλο 14 μεγάλων μονάδων επιφανείας, στόχο που σήμερα το ΠΝ δεν πετυχαίνει, και όσο ο χρόνος περνάει και τα πλοία δεν αναβαθμίζονται, τόσο δυσχεραίνει το έργο του ΠΝ, και τόσο μεγαλύτερο θάρρος αποκτούν οι Τούρκοι, ειδικά στην Ανατολική Μεσόγειο. Η ηγεσία του ΠΝ πιστεύουμε ότι θα πάρει την σωστή απόφαση και δεν θα εγκαταλείψει τις ΜΕΚΟ στην τύχη που είχαν οι “αναβαθμισμένες” S, που αυτή την στιγμή παραπαίουν. Οτιδήποτε άλλο θα ήταν εγκληματικό και θα γύριζε το ΠΝ σε εποχές που δεν μπορούσε να βγει ούτε πέρα από τη Ρόδο…
Array