Το πρώτο υποβρύχιο stealth είναι Βρετανικό

Η βρετανική κλάση SSBN υποβρυχίων “Dreadnought” θα αποτελέσουν κάποια από τα πιο αθόρυβα υποβρύχια στον κόσμο, σύμφωνα με τον κατασκευαστή τους, BAE Systems. Τα δύο πρώτα σκάφη, το HMS Dreadnought και το HMS Valiant, βρίσκονται ήδη υπό κατασκευή. Προορίζονται να αναλάβουν την πυρηνική αποτροπή της Βρετανίας από τη δεκαετία του 2030. Ενσωματώνουν σημαντικές αλλαγές στο σχεδιασμό σε σύγκριση με άλλους τύπους.

Με βάση τον σχεδιασμό τους, θα είναι ισάξια, αν όχι καλύτερα από τα αντίστοιχα Αμερικανικά, Γαλλικά και Ρωσικά SSBNs, θα φέρει 12 Trident II SLBMs (Submarine Launched Ballistic Missiles), όπλα που μπορούν θεωρητικά να καταστρέψουν όλη την Δυτική Ευρώπη.

Source: Naval News

Συνολικά 4 υποβρύχια της κλάσης έχουν ανακοινωθεί ότι θα κατασκευαστούν, και θα είναι ελαφρώς μεγαλύτερα, κυρίως για να ενσωματώσουν μια σειρά από νέα χαρακτηριστικά stealth. Στα υποβρύχια, το να είσαι stealth σημαίνει κυρίως να είσαι ήσυχος, ώστε να μη σε εντοπίζει το εχθρικό σόναρ, οπότε μπορούμε να περιμένουμε ότι τα νέα σκάφη θα είναι από τα πιο ήσυχα υποβρύχια στον κόσμο.

Από την δεκαετία του 80’ και έπειτα, το Royal Navy έχει δώσει έμφαση στην steaslth τεχνολογία των υποβρυχίων του, γεγονός που φαίνεται και στα υποβρύχια κλάσης Vanguard, τα κλάσης Astute, αλλά και τώρα στα νέα υποβρύχια κλάσης Dreadnought.

Σύμφωνα με ένα tweet της BAE Systems Maritime, ο σχεδιασμός του κύτους του υποβρυχίου, θα είναι εντελώς διαφορετικό απ’ όσα έχουμε συνηθίσει μέχρι σήμερα. Πιο συγκεκριμένα ένα λεπτό εξωτερικό κύτος, όπως ένα εκτεταμένο περίβλημα, θα καλύπτει εξ ολοκλήρου το κανονικό κυλινδρικό εσωτερικό κύτος. Αυτό επιτρέπει στις κεκλιμένες πλευρές να εκτείνονται ακριβώς κάτω από τo hull αντί να περιορίζονται στο πάνω κύτος

Το εξωτερικό κύτος του Dreadnought θα είναι πολύ ελαφρύτερο από την πραγματική κατασκευή «διπλού κύτους» που χαρακτηρίζει τα ρωσικά υποβρύχια. Και ο σκοπός του είναι διαφορετικός. Τα υποστηρικτικά frames του υποβρυχίου θα βρίσκονται στο εσωτερικό hull του υποβρυχίου, ώστε να έχουν αυξημένη αντοχή, ενώ το εξωτερικό hull θα είναι μόνο για το stealth σκέλος του υποβρυχίου (κάτι που θεωρούμε ότι μελλοντικά θα μπορούσε να είναι και αντίμετρο για τις εχθρικές τορπίλες).

Εκτός από το ότι έχει γωνία ώστε να εκτρέπει το εισερχόμενο ενεργητικό σόναρ, θα είναι επικαλυμμένο με ανηχοϊκά πλακίδια. Και είναι safe to presume ότι οι ανηχοϊκές επικαλύψεις θα επεκταθούν και στο εσωτερικό hull, στην πλημμυρισμένη περιοχή μεταξύ της εσωτερικής και του εξωτερικού hull. Μερικά άλλα υποβρύχια υιοθετούν επίσης αυτή τη νέα προσέγγιση για ένα υποβρύχιο διπλού κύτους. Το γερμανικής κατασκευής Type-212CD θα περιλαμβάνει ένα ακόμη πιο ορατό γωνιακό εξωτερικό κύτος. Ωστόσο, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι το βρετανικό σχέδιο δανείζεται από το γερμανικό σκάφος. Και η πολύπλοκη πολυστρωματική ανηχωική διαχείριση είναι πιθανώς μοναδική.

Dreadnought-class SSBN.

Το εξωτερικό hull θα παρουσιάσει επίσης ορισμένα πλεονεκτήματα, δημιουργώντας περισσότερο χώρο κάτω από το περίβλημα. Μπορούμε να υποθέσουμε ότι αυτό θα μπορούσε να φιλοξενήσει μελλοντικούς αισθητήρες, υποβρύχια οχήματα χωρίς πλήρωμα (UUV) και αντίμετρα. Φαίνεται επίσης πιθανό ότι τα σόναρ της πλευρικής διάταξης του σκάφους θα τοποθετηθούν στο ίδιο επίπεδο με το εξωτερικό κύτος. Αυτή θα είναι μια πιο καθαρή ρύθμιση για τα τρέχοντα βρετανικά και αμερικανικά σκάφη που τα έχουν προστεθεί ως patches.

Τέλος αξίζει να αναφέρουμε ότι η νέα κλάση υποβρυχίων θα έρθει με νέα ηλεκτρική τουρμπίνα, η οποία θα μειώσει δραματικά το ηχητικό αποτύπωμα του πλοίου, αντίστοιχη τεχνολογία χρησιμοποιείται από τα αμερικανικά υποβρύχια κλάσης Columbia, αν και η βρετανική εφαρμογή θεωρείται ανώτερη, ένεκα του ότι μιλάμε για ένα πιο σύγχρονο vessel, με πολλές νέες τεχνολογίες και πολύ πιο ήσυχο, σε σχέση με την κλάση Columbia.

Το Dreadnought είναι ένα τεράστιο εγχείρημα για τη βιομηχανία του Ηνωμένου Βασιλείου. Όμως, η έρευνα και οι επενδύσεις σε τεχνολογίες υποβρυχίων, για πολλά χρόνια, θα αποδώσουν. Φυσικά πολλά από αυτά δεν θα επιβεβαιωθούν μέχρι να βγουν τα υποβρύχια από το υπόστεγο. Υπάρχει μια φυσική τάση για μυστικότητα γύρω από τον σχεδιασμό του υποβρυχίου. Και συχνά προστίθενται ή αφαιρούνται χαρακτηριστικά κατά την κατασκευή, συχνά για λόγους κόστους. Ωστόσο, με βάση όσα γνωρίζουμε αυτή τη στιγμή, περιμένουμε ότι η κατηγορία Dreadnought θα πάει το stealth στο επόμενο επίπεδο.

Array