Ελληνικές κανονιοφόροι: Σκέψεις για αναβάθμιση

Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) είχε δώσει μεγάλη έμφαση την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου στις κανονιοφόρους που είχε στις τάξεις του, σε περίπτωση Ελληνοτουρκικής σύγκρουσης θα ήταν η άμεση ναυτική απάντηση σε τυχόν αποβάσεις τούρκων σε Ελληνικά νησιά, ενώ την ίδια ώρα οι Ελληνικές ΤΠΚ θα χτυπούσαν τα μεγάλα πλοία επιφανείας του αντιπάλου.

Κ/Φ TOΛMH (P-229), κλάσης “ASHEVILLE”

Ο Ψυχρός πόλεμος όμως έχει τελειώσει εδώ και 30 χρόνια, και το ΠΝ θα πρέπει να βρει τον σύγχρονο ρόλο των Ελληνικών κανονιοφόρων και κα μη τις απαξιώσει όπως έχει κάνει κατά καιρούς με δεκάδες συστήματα του, τα οποία πλήρωσαν οι Έλληνες πολίτες. Αρχικά να πούμε ότι το ΠΝ διαθέτει 4 κλάσεις κανονιοφόρων στις τάξεις του:

  • 2 τύπου “OSPREY-55”
  • 2 τύπου “HSY 56”
  • 2 τύπου “ASHEVILLE”
  • Και 4 τύπου “OSPREY HSY 56A”

Κ/Φ ΜΑΧΗΤΗΣ (“OSPREY HSY 56A”), Πηγή: Navalanalyses

Όλες οι παραπάνω κανονιοφόροι συνθέτουν μια δύναμη 10 πλοίων για το ΠΝ, καθόλου ευκαταφρόνητη δύναμη. Στα πλαίσια της εποχής θα πρέπει να σκεφτούμε τι ρόλο θα χρειαστεί να επιτελέσουν τα πλοία σε περίπτωση μιας σύγκρουσης. Σε αυτό το σημείο υπάρχουν πολλές διαφορετικές εκδοχές που βασίζονται στο δόγμα του κάθε στρατού, η Νότια Κορέα πχ είχε τις αντιαεροπορικές «κορβέτες» Chamsuri, τις οποίες χρησιμοποιούσε για επιπλέον προστασία των πλοίων της, ενώ όταν τις αντικατέστησε με τις Yoon Youngha, επέλεξε να πάει σε μία επιλογή που έδινε έμφαση στην υποστήριξη των δυνάμεων στην ξηρά, τον εντοπισμό εχθρικών πλοίων και την αντιμετώπιση τους με αντιπλοικά βλήματα (κλάση Α).

Σε αυτά τα πλαίσια βλέπουμε ότι ο οπλισμός των κανονιοφόρων του ΠΝ είναι αρκετά παλαιότερος και ιδανικά θα πρέπει να κινηθούμε ως χώρα στη ναυπήγηση μιας νέας εθνικής σχεδίασης κανονιοφόρου, αλλά γνωρίζοντας τις δυσκολίες και την γραφειοκρατία στην Ελλάδα, θα επιλέξουμε να αναλύσουμε την επιλογή της αναβάθμισης σε έναν ρόλο παρόμοιο με αυτό των Yoon Youngha, καθώς οι κανονιοφόροι θα χρειαστεί πιθανόν να αντιμετωπίσουν απειλές αντίστοιχες των νοτιοκορεατικών πλοίων, συν τις επιδρομές της τουρκικής αεροπορίας.

Yoon Youngha-class patrol vessel [PKX-A(PKG)]

Το πρώτο και σημαντικότερο σύστημα που θα χρειαστούν οι κανονιοφόροι να αναβαθμίσουν είναι το ραντάρ στόχευσης, το οποίο και προφανώς δεν μπορεί να είναι επιπέδου SF-500, αλλά μπορεί να είναι επιπέδου CEROS 200 της Saab, που εάν συνδυαστεί με τις ελληνικής κατασκευής διόπτρες της Miltech, θα μπορούσε να είναι μεγάλο asset για τις ελληνικές κανονιοφόρους, αυτή η αναβάθμιση αφορά όλους τους τύπους των πλοίων. Ενδιαφέρον θα είχε να μιλήσουμε και για αναβάθμιση του TACTICOS που διαθέτουν οι 4 κανονιοφόροι τύπου “OSPREY HSY 56A”, κάτι που θα έδινε νέες δυνατότητες στα πλοία, ώστε να φέρουν ακόμα περισσότερα συστήματα.

MLT-SUR-RTM, ειδική για ναυτικές πλατφόρμες

Μία επίσης σημαντική προσθήκη θα πρέπει να είναι η αλλαγή των μηχανών των πλοίων, καθώς μετά από τόσα χρόνια υπηρεσίας, είναι δεδομένο ότι δεν βρίσκονται σε καλή κατάσταση με βάση τις επιχειρησιακές ανάγκες που θα προκύψουν στην περίπτωση μιας συμπλοκής. Πολύ σημαντικό είναι ότι οι περισσότεροι κανονιοφόροι (εξαιρούνται οι κλάσης “ASHEVILLE”) φέρουν Stinger A, τα οποία Stinger και χρειάζονται και αυτά αναβάθμιση για να αντιμετωπίσουν τις απειλές των τουρκικών ελικοπτέρων, δηλαδή να είναι τουλάχιστον στο επίπεδο FIM-92K, όπου θα μπορεί να επικοινωνήσει μέσω του datalink με τις πλατφόρμες που φέρουν Link-16.

CEROS 200

Όσων αφορά τις κανονιοφόρους κλάσης “ASHEVILLE”, εφόσον δεν μιλάμε για απόσυσρη (όπως θα έπρεπε) η προσέγγιση πρέπει να βασίζεται στην αξιοποίηση τους ως αντιαεροπορικές πλατφόρμες, άρα η αντικατάσταση των BOFFORS 40MML-70 πρέπει να είναι άμεση, και να αντικατασταθούν με RAM Block II και ίσως ένα πυροβόλο STRALES των 76/62 χλστ της Leonardo με αντιαεροπορικά πυρομαχικά DART. Στόχος των “ASHEVILLE” θα πρέπει να είναι η υποστήριξη στις μεγάλες μονάδες επιφανείας του ΠΝ, ειδικά εάν μιλάμε για επιθέσεις κορεσμού που πολύ πιθανόν να εξαπολύσει η τουρκική αεροπορία προς τα Ελληνικά πλοία.

Το ΠΝ δεν μπορεί να χάσει ούτε ένα πλοίο, ειδικά μέχρι να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα ναυπήγησης των FDI HN και Gowind 2500 HN στα τέλη του 2030. Το σημαντικό κομμάτι είναι τα πλοία αυτά να μη καταλήξουν να είναι καλά μόνο για βίδες και για παλιοσίδερα. Θα μπορούσαμε να γράψουμε και για αντιπλοικά βλήματα, αλλά έπειτα απο συζήτηση με στελέχη του ΠΝ, μας ανέφεραν ότι μία τέτοια αναβάθμιση, λόγου του εκτοπίσματος των πλοίων, αλλά κα ιτου κόστους θα ήταν πολύ δύσκολο.

CEROS 200 και CIWS Millenium στην φρεγάτα “Iver Huitfeldt”, ένας ενδιαφέρον συνδιασμός για τις ελληνικές κανονιοφόρους

Array